Wat zijn Aminozuren en wat doen ze?

Aminozuren zijn wonderlijke dingen. Als je straks leest wat ze doen met het lichaam zal je versteld staan.

Aminozuren voldoen aan de fundamenten van het welzijn, zoals vitaminen en mineralen. Ze optimaliseren je lichaam en zijn verantwoordelijk voor de groei, gezondheid en het functioneren van het menselijk lichaam.

Wat zijn aminozuren?

Wel, aminozuren komen uit eiwitten. Wanneer het eiwit wordt verteerd wordt het onderverdeeld in specifieke aminozuren. Deze aminozuren worden selectief samengesteld om zo samengestelde aminozuren te maken. Deze worden gebruik voor verschillende toepassingen in het lichaam.

Wanneer je deze verschillende samengestelde aminozuren beter leert kennen zal dit helpen om je dieet samen te stellen en zo je doelen te bereiken. Een normale dosis aminozuren is goed voor de gezondheid en garandeert stabiliteit in het lichaam, echter mag men niet overdrijven anders worden de aminozuren giftig.

Er zijn ongeveer 20 tot 22 soorten aminozuren. Van deze 20 tot 22 zijn er een 8 tot 10 tal dat als essentieel worden beschouwd. Dit betekent dat je een aantal hoeveelheid moet hebben zodat je lichaam correct kan functioneren. We krijgen aminozuren alleen via ons voedsel.

Aminozuren zijn de bouwstenen van onze eiwitten. Je zult misschien al genoeg aminozuren aanwezig hebben dankzij je voeding maar ik dit artikel ga ik je vertellen wat de voordelen zijn van verschillende aminozuren. We gaan wat dieper in wat ze met ons lichaam doen en wanneer je ze zal gebruiken.

Ik ga de acht belangrijkste aminozuren bespreken.

De 5 essentiële aminozuren

1. Histidine aminozuur

Histidine wordt gebruikt voor de groei en het herstel van de verschillende weefsels. Deze spelen een belangrijke rol in het onderhoud en de vervaardiging van de zenuwcellen. Zo zal deze zich rond je zenuwen een beschermende laag vormen. Histidine is ook een fabrikant van rode en witte bloedcellen.

  •          Gebruik bij bodybuilders: minimaal alleen voor een betere spijsvertering
  •          Dosering: minimaal 10gram dagelijks. Ideaal is 8mg per kilogram lichaamsgewicht.
  •          Overdosis: kan tot stress leiden en psychische stoornissen zoals angst en schizofrenie.
  •          Medisch gebruik: behandelen van artritis en doofheid.
  •          Natuurlijke bronnen: zuivel, vlees, gevogelte, vis, rijst, tarwe en rogge

2. Lysine aminozuur

L-Lysine is een van de belangrijkste aminozuren wanneer het komt tot groei en ontwikkeling. Het wordt gebruikt in het lichaam om calcium te absorberen, dit resulteert in bot en spiergroei en vetmobilisatie voor energiedoeleinden. Het handhaaft de stikstofbalans en helpt de spiermassa behouden tijdens perioden van stress en vermoeidheid. L-Lysine is ook nodig voor het produceren van testosteron, insuline, enzymen, collageen en het herstellen van beschadigd weefsel net zoals histidine.

  •          Gebruik bij bodybuilders: minimaal alleen voor een betere spijsvertering
  •          Dosering: minimaal 10gram dagelijks. Ideaal is 8mg per kilogram lichaamsgewicht.
  •          Overdosis: kan tot stress leiden en psychische stoornissen zoals angst en schizofrenie.
  •          Medisch gebruik: behandelen van artritis en doofheid.
  •          Natuurlijke bronnen: zuivel, vlees, gevogelte, vis, rijst, tarwe en rogge

3. Phenylalanine aminozuur

Sommige mensen hebben hier een allergische reactie voor. Wanneer men dit aminozuur gebruikt en er treedt een reactie op kan dit geen kwaad voor gezonde mensen. Het stimuleert het zenuwstelsel, zo kan je gemotiveerd blijven. Dit aminozuur helpt de opname van UV stralen te vergroten, dit resulteert in een hogere vitamine D.

  •          Gebruik bij bodybuilders: motivatie en vitamine D
  •          Dosering: 14mg per kilogram lichaamsgewicht.
  •          Overdosis: hogere bloeddruk hoofdpijn, hartproblemen, schade aan de zenuwen en misselijkheid.
  •          Medisch gebruik: behandelen van artritis en depressies
  •          Natuurlijke bronnen: amandelen, avocado’s, noten en zaden

4. Methionine

Samen met zink elimineert dit het overtollige vet uit de bloedbanen wat leidt tot minder vet weefsel.

  •          Gebruik bij bodybuilders: vet metabolisatie en betere spijsvertering
  •          Dosering: 12mg per kilogram lichaamsgewicht.
  •          Overdosis: geen effecten
  •          Medisch gebruik: medicijn tegen depressie, artritis en leverziekten
  •          Natuurlijke bronnen: vlees, vis, bonen, eieren, knoflook, linzen, uien, yoghurt en zaden

5. BCAA’s

Dit zijn branched chain amino acids. Deze aminozuren worden hoog aangezien in de wereld van bodybuilding. Ze zijn de belangrijkste aminozuren die je lichaam nodig heeft. Ze zorgen voor onderhoud en reparatie van het spierweefsel. Hieronder worden de BCAA’s verklaard.

Leucine
Regelt het suikergehalte in het bloed, de groei en het herstel van weefsel.

Isoleucine
Isoleucine laat de spieren sneller herstellen.

Valine
Helpt met de groei en het herstel van het weefsel.

Volgend artikel: Alles wat je moet weten over glutamine

Meer artikelen over supplementen.

Een reactie plaatsen


5 × drie =