Wat is het koolhydraatarm dieet?

Voor de mensen die graag willen afvallen of die gewoon wat bewuster en gezonder willen eten zal de vraag hierboven wel heel erg interessant zijn. Afvallen en gezonder eten wil niet per se zeggen dat je minder moet eten. Je moet wel weten wat je eet natuurlijk! Een koolhydraatarm dieet komt dus heel goed van te pas.

Wat zijn koolhydraten?

Er staan zoveel omschrijvingen voor koolhydraten, maar een simpele manier om ze te verwoorden: koolhydraten zijn suikers en vetten die in onze dagelijkse voedsel zitten. Je lichaam heeft natuurlijk wel een bepaald soort en bepaalde mate aan koolhydraten nodig voor het aanmaken van energie. Heel vaak eten we onbewust veel meer koolhydraten dan ons lichaam nodig heeft.

Hoe gaan koolhydraten te werk?

Koolhydraten worden in onze maag en darmen omgezet tot glucose of bloedsuiker. Dat heeft je lichaam nodig om te kunnen functioneren. Je kunt je lichaam vergelijken met een auto dat brandstof nodig heeft. Precies zo is glucose ook brandstof voor ons lichaam. Wat het lichaam niet gebruikt word als reserve opgeslagen in de vorm van vet.  De vet massa word steeds groter en je komt dan aan in gewicht. Je zult het bovendien ook merken aan je uiterlijk.

Voordelen koolhydraatarm dieet

Daarnaast heeft een koolhydraatarm dieet een tal van voordelen. Het is een ideale manier om overtollig vet van je lichaam dat op de meest hardnekkige plekken zoals je buik, dijen etc., kwijt te raken. Het resultaat hiervan is dat jij je gezonder en fitter gaat voelen. Je kent wel het bekende gezegde: “je bent wat je eet!”.

Eet je dagelijks te veel koolhydraten, ongezonde vetten en zoete voeding (suikers) dan kun je het na een poosje wel merken aan je lijf. Door dit dieet zul je er niet alleen beter uitzien, maar je zult je ook beter voelen. Het eten van gezond voedsel zal ervoor zorgen dat je meer energie hebt en ook een betere weerstand. Daarnaast zul je je ook lekkerder in je vel voelen als je weet dat je oude kleding je weer past! Je zelfzekerdheid zal toenemen naarmate je de resultaten ziet. Het zit er groot in dat de complimenten ook niet zullen wegblijven. Door het eten van de juiste koolhydraten (groenten) en de hoeveelheid daarvan voorkom je ook het hongerig gevoel waarvan je vaak last hebt.

Als je dus wilt afvallen kun je beter deze koolhydratenrijke voeding vermijden:

  • Witbrood en andere broodproducten
  • Witte rijst en pasta
  • Snoep, koekjes, chocolade
  • Chips
  • Geraffineerde suiker
  • Alle frisdranken
  • Vruchtensappen
  • Margarine
  • Bewerkt vlees zoals hamburgers en worstjes
  • Ontbijtgranen die suiker bevatten zoals cornflakes
  • Afhaal maaltijden (chinees, kebab, pizza) etc.

Kort gezegd kun je alle voedsel vermijden dat verwerkt is en meer organische voedsel gaan eten zoals verse fruit en groenten. Denk voor geen moment eraan dat een koolhydraatarm dieet saai kan zijn. Op het internet zijn er honderden recepten die je kunt uitproberen voor een koolhydraatarm dieet en een gezonder leefstijl. Het kan moeilijk lijken omdat je gewend bent om alles van de lijst hierboven te eten, maar probeer daarom geleidelijk aan je voedingspatroon te veranderen. Kies bijvoorbeeld alvast voor gezonde snacks en tussendoortjes.

Een reactie plaatsen


× vier = 20