Alles wat je moet weten over glutamine

Het meest voorkomende aminozuur in het lichaam is glutamine. Glutamine vind men terug in het spierweefsel, bloedplasma en in elk stuk vlees dat je opeet. Ons lichaam heeft aminozuren nodig om lichamelijke inspanningen te leveren. Gemiddeld 5 procent daarvan komt van de dierlijke eiwitbronnen zoals vis, zuivel, eieren en vlees.  5 Procent is niet veel maar is wel cruciaal voor een goed functionerend lichaam. Klik hier voor meer informatie over aminozuren.

Wanneer we weten dat we maar 5 procent glutamine kunnen opnemen in ons lichaam kan je jezelf de vraag stellen: ‘is glutamine dan niet essentieel voor ons lichaam?’

Wel, het zit zo: ons lichaam heeft maar 5 procent nodig om onder normale omstandigheden te werken. Maar wanneer we naar de fitness gaan of een andere inspanning doen heeft het lichaam meer glutamine nodig.  Glutamine is dan best alleen maar te gebruiken door personen die veel zware inspanningen doen.

De rest van dit artikel zal u helpen beslissen of glutamine wel het juiste supplement is voor u.

Wat is glutamine?

Glutamine wordt in het lichaam aangemaakt. Wanneer glutamine of glutaminezuur wordt afgebroken zal het zich binden met stikstof houdende moleculen. Glutamine is dus een soort stikstof spons. De stikstof wordt getransporteerd door de spierweefsels en wordt gebruikt voor celgroei en het herstel van weefsels.  Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 30-35 procent van de stikstof uit eiwitafbraak getransporteerd wordt in de vorm van glutamine.

Ongeveer 70 procent van glutamine wordt geproduceerd in de skeletspier. Dan wordt het getransporteerd naar de dunne darm, de nieren, en witte bloedcellen. Dit zijn de gebieden waar glutamine wordt gebruikt.

Het glutamine niveau in het lichaam is afhankelijk van enkele factoren. Wanneer deze voorvallen zich voordoen kan het lichaam een tekort aan glutamine krijgen. Deze zijn:

  • Zwangerschap
  • Borstvoeding
  • Ziekte
  • Snelle groei
  • Zware training(en)
  • Honger of vasten
  • Stress

Dit zijn dus enkele condities waar het verhogen van de glutamine inname verantwoord is.

Wat doet glutamine?

Glutamine is zoal elk ander aminozuur verantwoordelijk voor het afbreken en de synthese van proteïne. De nieren zijn de hoofdverbruiker van glutamine. Daar wordt de glutamine omgevormd naar ammoniak dit zorgt voor het herstel van het lichaam. Overal waar je ammoniak vind, vindt je dus glutamine.

Wat zijn de verschillende types glutamine?

Wanneer je overweegt om glutamine aan te schaffen is het belangrijk om te weten hoe je deze gaat innemen. Je kunt glutamine innemen in de vorm van poeder, een tablet of een capsule. Deze vormen zijn het beste om te gebruiken. Voorkom kant en klare dranken of proteïne repen omdat glutamine onstabiel is.

Als je echter zelf proteïne repen wil maken kies dan voor de gebonden vormen van glutamine zoals:

  • L – alanyl L – glutamine
  • Glycy-L- glutamine hydraat
  • Glutamine peptide (65 tot 70% glutamine vrij laag)

Ongeacht de vorm zal glutamine voor 90 procent worden opgenomen van in het begin. De rest wordt opgenomen door de spijsvertering.

Hoe moet ik glutamine innemen?

Ongeveer 20 tot 30 gram per dag om de glutamine in het bloedplasma op een stabiel niveau te houden.

Op een trainingsdag is het aangeraden om glutamine in te nemen voor de training of tijdens de training. Op niet trainingsdagen neem je 5 gram om de 3uur.

Bijwerkingen van glutamine

Er zijn nog niet veel onderzoeken gebeurd naar het consumeren van glutamine. Er is wel een 13 weekse studie geweest op ratten. Daaruit kon men concluderen dat men maximaal 0,650 gram mag innemen per kilo lichaamsgewicht.  Voor een persoon die 80kg weegt is dit dus 52 gram glutamine per dag. Nogmaals: deze dosis is het hoogste dat je mag nemen zonder bewezen bijwerkingen. Raadpleeg dus eerst je dokter vooraleer je glutamine gaat gebruiken.

Glutamine kort samengevat

Glutamine is een belangrijke speler in een hele reeks functies en heeft een drastische invloed op je toekomstige doelstellingen. Maar wanneer je alleen op glutamine rekent of een onvoldoende dosis inneemt kan je een teleurstellend resultaat bereiken.  Als je niet hard genoeg traint hoef je ook geen glutamine te nemen. Maar als jij het type bent dat je lichaam vaak tot zijn limiet drijft kan glutamine wel iets voor u zijn. Enkel als je dit met de juiste hoeveelheden neemt en steeds zware inspanningen levert.

Volgend artikel: Wat is creatine monohydraat?

Meer artikelen over supplementen.

Een reactie plaatsen


+ 6 = tien