De Beste Eiwitrijke Voeding voor Fitness

In dit artikel gaan we het hebben over eiwitrijke voeding en hoeveel proteïne er in bv een biefstuk zit.

Eiwitten bezitten een complexe organische structuur. De basisstructuur van eiwitten zijn aminozuren. Deze leveren energie aan het lichaam. Eiwit is een belangrijk onderdeel in elke cel van het lichaam. Haar en nagels zijn gemaakt uit proteine. Uw lichaam gebruikt eiwitten op weefsels te herstellen. Eiwit is een belangrijke bouwsteen voor ons lichaam. Ze worden gebruik voor de botten, spieren, kraakbeen, huid en bloed.

Samen met vetten en koolhydraten zijn proteine een essentieel deel van onze voeding. Ons lichaam kan geen eiwitten bewaren, ons lichaam kan wel vetten en koolhydraten bewaren. We hebben dus geen reserve aan proteine in ons lichaam zitten. Daarom moeten we af en toe eiwitrijke voeding eten om zo ons eiwitlevel in ons lichaam constant te houden.

eiwitrijke voeding

 

 

 

 

 

 

Dit zijn een paar voorbeelden hoeveel eiwitten er in ons eten zit. Dit is telkens gebaseerd op 100 gram.

Eieren en zuivel per 100 gram

  • Parmezaanse kaas: 35 tot 40 gram
  • Camembert: 20 gram
  • Feta: 15 gram
  • Ricotta: 11 gram
  • Ei: 6 gram
  • Melk van een koe: 3.0 tot 3.5 gram
  • Soja melk: 5 tot 7.5 gram
  • Geiten melk: 5 tot 10 gram

Wil je graag gezond eten maar je hebt weinig ervaring met gezonde en eiwtrijke voeding? Naam dan een kijkje op deze website voor meer informatie.

Vlees en vis per 100gram

  • Biefstuk: 17 tot 40 gram
  • Normale biefstuk: 32 gram
  • Gehakt: 25 gram
  • Baardrob: 82 gram
  • Wild eland: 80 gram
  • Wilde bever: 23 gram
  • Kabeljauw: 63 gram
  • Zalm: 20 gram
  • Tofu: 48 gram
  • Schaap: 36 gram
  • Kippenborst: 33 gram
  • Varken: 32 gram

Groenten, peulvruchten  en graanproducten per 100 gram

  • Zeewier: 36 gram
  • Groene groenten: 0.3 tot 3 gram
  • Frieten: 3.18 tot 4
  • Pannenkoeken:  6.17 gram
  • Gebakken aardappelen: 2.5 gram
  • Sojabonen: 39 gram
  • Pindanoten: 22 tot 28 gram
  • Brood: 6.7 tot 11.4 gram

Diverse

Hoeveel gram proteine heeft een fitnesser/bodybuilder nodig per dag?

Doe je gewicht in kilogram maal 2. het resultaat is hoeveel gram proteine per dag dat je nodig hebt.

Voorbeeld: 80kg x 2 = 160 -> deze persoon moet dus per dag 160 gram proteine per dag consumeren.

 

Bronnen

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_foods_by_protein_content

http://www.menshealth.co.uk/food-nutrition/muscle-foods/the-worlds-best-protein-sources-313853

http://und.edu/student-life/dining/_files/docs/fact-sheets/protein.pdf

3 gedachten over “De Beste Eiwitrijke Voeding voor Fitness

  1. Een schepje Whey Proteine poeder in je kwark mixen is ook een optie om je eiwitgehalte te verhogen, veel bodybuilders doen het. Het schijnt dat ze ook pannenkoeken maken met de poeder. Iets wat ik zeker ga proberen.

Een reactie plaatsen


− een = 6