ga(‘set’, ‘&uid’, {{USER_ID}}); // Set the user ID using signed-in user_id.

Wat is cardio en waarom zou je het moeten doen?

Onder cardiotraining verstaan we elke training die je hartslag laat stijgen. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. En we weten allemaal dat we om onze spieren in vorm te houden, onze spieren moeten gebruiken. Beweging maakt ze sterker en sterke spieren dragen bij aan een efficiënter en gezonder lichaam. Ook je hart is een spier, dus wordt deze ook sterker naarmate je het meer aan het werk zet. Een sterker hart- en vaatstelsel betekent dat er meer haarvaten zijn die zuurstof naar de cellen in je spieren kunnen toevoeren. Dit maakt het mogelijk voor je cellen om meer vet te verbranden, zowel tijdens het actief als inactief bezig zijn.

Cardiotraining maakt gebruik van veel spierbeweging gedurende een lange periode waarin je hartslag ten minste op 50% zit van het maximale. Om je hartslagzone/doelhartslag te bereiken, kun je deze rekenmachine raadplegen op www.healtstatus.com. Voorbeelden van cardiotraining zijn lopen, rennen, fietsen, zwemmen, roeien en aerobics. Workouts zouden een matige hoeveelheid zweet moeten veroorzaken. Als je je zin niet af kunt maken tijdens je workout, ga je te hard. Als je er daarentegen geen moeite voor hoeft te doen, is het geen probleem om een tandje bij te zetten. Om ten minste drie keer per week de beste resultaten te kunnen boeken, moet je hartslag 20 minuten lang doorgaans stijgen. The American College of Sports Medicine raadt aan om ongeveer elke dag van de week 30 minuten aan matig intense lichaamsbeweging te doen. Met cardiotraining verbrand je vet; gewichtsverlies vindt pas plaats als je meer calorieën verbrandt dan je inneemt. Zelfs als er geen gewichtsverlies waarneembaar is, heeft cardiotraining vele voordelen, zoals: een sterker hart en sterkere longen, een grotere botdichtheid, verminderde stress, betere nachtrust, verminderde kans op hartziektes, afname van stemmingswisselingen en depressies, gewichtsverlies, een verhoogd energieniveau voor een actievere levensstijl en het hart leert zo om efficiënter te werken. Om je nu en in de toekomst goed te kunnen voelen, moet je aan cardiotraining doen. Het zal je dan geen sixpack opleveren of je probleemzones aanpakken, maar het zorgt er wel voor dat je lichaam efficiënter gaat werken.

 

No Comments

    Leave a reply


    1 + = vijf

    • Facebook
    • YouTube