ga(‘set’, ‘&uid’, {{USER_ID}}); // Set the user ID using signed-in user_id.

Hoe kan ik snel afvallen: een bewezen driestappenplan dat werkt.

Ik krijg vaak deze vraag te horen: hoe kan ik snel afvallen ?

Wel, er zijn vele manieren om snel af te vallen. Maar bij de meerderheid van deze methoden heb je vaak honger en een onverzadigd gevoel.

Wanneer je geen stalen doorzettingsvermogen hebt zal je al snel opgeven met deze methoden.

Hier volgt het driestappenplan:

  • Maak een einde aan je eetlust
  • Snel afvallen zonder honger te hebben
  • Verbeter je gezondheid

Stap 1 – Elimineer suikers en koolhydraten

Het belangrijkste deel is het verwijderen van de suikers dat je altijd eet.

De suikers stimuleren een reactie in je lichaam dat insuline noemt. Als je dit nog niet zou weten, insuline is een hormoon dat zich bezig houd met het opslaan van vetten in het lichaam.

Wanneer je insuline niveau laag ligt dan is het gemakkelijker voor je lichaam om vet te verbranden in plaats van koolhydraten.

Een ander voordeel van een laag insuline niveau is dat je lichaam overbodige zouten en water uit je lichaam verwijderd.

Het is zeker niet abnormaal om 5 kilogram te verliezen in de eerste week van dit dieet. Het gewicht dat je verliest zal vet en water zijn.

Samengevat: Het verminderen van suikers en koolhydraten op je dieet zal je insuline niveau doen dalen. Dit zal als gevolg je gewicht doen verliezen zonder honger te krijgen.

Stap 2 – Eet proteïne, vet en groenten.

Elke maaltijd van de dag moet proteïne, vet en een klein deel koolhydraten bevatten. Op deze manier zal je koolhydraten kunnen beperken tot 50gram per dag.

Bronnen van proteïne:

  • Vlees: rundsvlees, kip, varkensvlees, lamsvlees, spek, …
  • Vis en schaaldieren: zalm, forel, garnalen, kreeft, …
  • Eieren: omega 3 verrijkte of eieren van loslopende kippen zijn de beste keuze.

Proteïne is een macronutriënt die bijdraagt aan je verzadigdheid. Wanneer je meer eiwitten eet verhoogt dit ook je metabolisme (je gaat meer Kcal op een dag verbranden).

Wil je graag gezond eten maar je hebt weinig ervaring met gezonde en eiwtrijke voeding? Naam dan een kijkje op deze website voor meer informatie.

Bronnen van groenten:

  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Spinazie
  • Boerenkool
  • Spruitjes
  • Kool
  • Sla
  • Komkommer
  • Selderij

Wees niet bang om je bord te vullen met deze koolhydraten. Je kunt heel veel van deze groenten (lage koolhydraten) eten omdat ze bijna geen koolhydraten bevatten.

Een dieet gebaseerd op vlees en groenten bevat alle vezels, vitaminen en mineralen die je nodig hebt om gezond te zijn. Er is geen behoefte aan granen.

Bronnen van vetten:

  • Kokosolie
  • Boter
  • Olijfolie

Eet 2 tot 3 maaltijden per dag. Wanneer je jezelf hongerig volt eet dan een vierde volwaardige maaltijd. Eet geen koeken en geen snoepjes, deze bevatten suiker.

Waas niet bang voor het eten van vetten, wanneer je al een dieet volgt met lage koolhydraten en je verlaagt ook je vetinname kan het niet anders dan slecht aflopen. Het zal je ellendig doen voelen en je zult van je dieet afdwalen.

De beste bron van vetten om te koken is kokosolie. Het is rijk aan speciale vetten genaamd medium chain triglycerides of kortweg MCT’s. Met deze vetten raak je sneller verzadigd en word je metabolisme geboost.

Stap 3 (optioneel) – doe een fysieke activiteit 3 tot 4 keer per week

Je moet geen sport beoefenen om gewicht te verliezen maar het is wel aangeraden.

De beste optie is om drie tot vier keer naar de sportschool te gaan. Train daar met gewichten, vraag een trainer om advies.

Wanneer je gewichten heft zal je calorieën verbranden en je metabolisme verhogen.

Studies hebben bewezen dat je steeds spieren kan kweken en vet kan verliezen wanneer je weinig koolhydraten eet.

Wanneer de sportschool geen optie voor u is kan je gaan joggen, zwemmen of zelf gewoon gaan stappen.

Samengevat: Het is goed om weerstandstraining zoals gewichtheffen te doen, cardio is ook goed.

Optioneel – doe één keer per week een koolhydraten aanvulling

Je kunt per week één dag nemen waar je meer koolhydraten eet. De meeste mensen verkiezen zaterdag.

Het is belangrijk om bij gezonde koolhydraten te blijven zoals haver, rijst, aardappelen, zoete aardappelen, pasta, fruit, …

Doe dit dus enkel één keer per week en niet meerdere keren. Wanneer je dit meerdere keren doet zal je dieet geen succes worden.  Wanneer je iets ongezonds gaat eten doet u het best op deze dag.

Deze dagen wanneer je meer koolhydraten eet zijn zeker niet noodzakelijk, maar het kan helpen enkele hormonen die instaan voor vetverbranding op peil te houden.

Tijdens deze dag zal je wat toenemen in gewicht, dit gewicht is de volgende 2 tot 3 dagen terug weg.

Samengevat: Meer koolhydraten eten op één dag van de week is perfect acceptabel maar niet noodzakelijk.

Wat met het aantal calorieën en porties?

Het is niet noodzakelijk om uw calorieën te tellen zolang je de koolhydraten laag houd. Blijf bij proteïne, vet en groenten.

Wanneer je graag zou weten hoeveel calorieën je nodig hebt per dag kan je gebruik maken van deze website.

Vul je gegevens in en druk op calculate. Je zal nu zien hoeveel calorieën je nodig hebt per dag. Je kunt aflezen hoeveel calorieën je maximaal mag nemen per dag om af te slanken.

Er zijn verschillende websites waar je uw eten kan bijhouden. Ik vind myfitnesspal een goede, deze is gratis en is gemakkelijk om te gebruiken.

Samengevat: het is niet noodzakelijk om calorieën te tellen om gewicht te verliezen. Als je je houd aan de 50gram koolhydraten per dag zit je goed.

Andere tips om snel af te vallen

Het komt erop neer dat je deze drie stappen moet volgen:

  • Vermijd eten met veel koolhydraten
  • Eet proteïne, vet en groenten
  • Ga drie tot vier keer per week naar de sportschool.

Er zijn echter nog andere tips die je behulpzaam zal vinden wanneer je nog sneller vet wil verliezen.

De volgende methoden zijn wetenschappelijk bewezen en zijn dus geen sprookjes.

  • Drink water: wanneer je dorst hebt drink dan water, met water zal je je ook verzadigder voelen. Raak geen softdrinks aan die vol met suiker zitten.
  • Drink koffie of thee: koffie en thee verhoogt je metabolisme (snelheid waarmee het lichaam calorieën verbrand). Wanneer je thee drinkt kies dan voor groene thee. In dit artikel praat ik meer over groene thee en afvallen.
  • Gebruik kleinere borden: studies hebben bewezen wanneer je een kleiner bord neem je je verzadigder voelt.
  • Slaap goed: slechte slaap gaat samen met obesitas en gewichtstoename. Zorg dus dat je een goede nachtrust hebt.
  • Verminder stress: wanneer je gestresseerd bent produceert het lichaam het hormoon cortisol. Cortisol staat in voor het opslagen van vet in de buikstreek.

Goede slaap en verminderde stress kan honger beperken.

Je wordt een echte vetverbrander!

Met dit dieet kun je verwachten om de eerste week 2,5 tot 5 kilogram af te vallen. Daarna gaat het een beetje trager.

Persoonlijk kan ik per week 1,5 tot 2 kilogram afvallen met dit dieet. Wanneer je nieuw bent met diëten kan dit snel gebeuren. Hoe meer vet je bezit hoe sneller dit dieet voor u zal werken.

In de eerste dagen van dit dieet zal je u een beetje raar vinden. Je lichaam heeft al deze jaren koolhydraten verbrand, maar nu moet het voldoen met minder koolhydraten per dag. Dit noemt men de lage koolhydraten koorts en is over in drie dagen. Het toevoegen van een beetje zout in je maaltijden kan hiertegen helpen.

Na deze fase voelen mensen zich energieker en positief. Wanneer je hier bent aangekomen begin je snel vet te verbranden.

Bij dit dieet zijn er nog enkele bonussen:

  • Bloedsuikerspiegel daalt met een laag koolhydraten dieet.
  • Triglyceride daalt
  • LDL (de slechte) cholesterol daalt
  • HDL (de goede) cholesterol gaat omhoog
  • Bloeddruk verbeterd

Samengevat: Met dit dieet kan je verwachten om snel veel gewicht te verliezen, maar het hangt ook af van de persoon. Diëten met weinig koolhydraten verbeteren de gezondheid op vele ander manieren.

Je moet jezelf niet verhongeren om gewicht te verliezen

Wanneer je een medische aandoening hebt praat dan eerst met je dokter vooraleer je veranderingen maakt in je dieet.

Bij het verminderen van koolhydraten zal je hormoonspiegel veranderen en je lichaam wil gewicht verliezen.

Wanneer je honger hebt eet dan groenten. Door veel groenten te eten vult u uw maag maar eet u weinig calorieën.

Met dit dieet kun je eten tot je verzadigd bent en nog steeds vet verliezen. Beter kan het niet!

Deze youtube video verteld ons iets meer over wat we tegenwoordig allemaal eten.

1 Comment
  1. Reply Dirk januari 24, 2015 at 3:42 am

    Zeer uitgebreid en informatief stuk! Ik denk dat de invloed van goed slapen en alsmede stress vaak onderschat wordt. Toen ik deze 2 gebieden aanpakte begon ik een stuk rapper af te vallen!

Leave a reply


zes + 8 =

  • Facebook
  • YouTube